VÝROČÍ 100 LET OD ZAHÁJENÍ PROVOZU LETIŠTĚ BOŽÍ DAR U MILOVIC (1925 – 2025)
VÝROČÍ 100 LET OD ZAHÁJENÍ PROVOZU LETIŠTĚ BOŽÍ DAR U MILOVIC (1925 – 2025)
Milovické vojenské letiště bylo vybudováno poblíž statku Boží Dar v letech 1923–1924, jeho provoz byl zahájen před sto lety – v roce 1925.
Letištní plocha byla travnatá o rozměru 520 × 950 m a umožňovala přistání téměř všech typů vojenských letadel. Místo hangárů se používaly stany, až ve 30. letech byly na Božím Daru postaveny první kovové hangáry typu Pícha 1 a 2.
Na území cvičiště byly zřízeny dopadové plochy pro nácvik shozu pum a ostré střelby. Letecké útvary se v Milovicích často střídaly, většina byla podřízena Leteckému pluku 1 „T. G. Masaryka“.
Za první republiky sloužila na letišti Boží Dar celá řada vynikajících čs. letců. Jedním z nich byl „král vzduchu“ František Novák, který vyhrával mezinárodní akrobatické soutěže. Za zmínku jistě stojí i pozdější letecká esa RAF František Peřina a Miloslav Mansfeld.
Během mnichovské krize v září 1938 operovaly z Milovic výzvědné letouny Aero A-100 a Avia B-71. Po nacistické okupaci v březnu 1939 převzala letiště Boží Dar i s československými letouny německá armáda.
Během 2. světové války bylo letiště využíváno jen sporadicky. Na sklonku války zde na letišti jako na nouzové ploše působila část bitevní eskadry Immelmann (III./SG2), která byla vyzbrojena střemhlavými bombardéry Junkers Ju 87 Stuka.
Po osvobození byl na letišti Boží Dar obnoven výcvik, sloužila zde celá řada čs. pilotů, kteří za války létali ve Velké Británii i Sovětském svazu. Patřil mezi ně i podplukovník Karel Trojáček, bývalý letec 311. čs. perutě, který v červenci 1948 uletěl z Milovic do Bavorska.
Počátkem 50. let proběhla rozsáhlá rekonstrukce letiště Boží Dar, která zahrnovala i vybudování 2500 m dlouhé a 80 m široké betonové dráhy, umožňující vzlet a přistání proudových strojů.
V rámci přejmenování Vojenského výcvikového tábora Milovice na Vojenský výcvikový prostor Mladá v 50. letech bylo přejmenováno i letiště Boží Dar na letiště Mladá.
Během invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa se na letišti Mladá nacházelo Výcvikové středisko letectva, 47. průzkumný letecký pluk, 13. vrtulníková letka a 311. vrtulníkový roj. Mnozí příslušníci těchto jednotek se symbolicky postavili okupantům na odpor. Vypnuli pozemní světla a naváděcí systémy, takže sovětská letadla mohla v Milovicích přistávat až po obsazení letiště pozemními silami, nebo záměrně rušili spojení mezi sovětským řídícím letového provozu a piloty – údajně tak způsobili katastrofu jednoho sovětského transportního letounu.
Po podpisu Smlouvy mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Svazu sovětských socialistických republik o podmínkách dočasného pobytu sovětských vojsk na území ČSSR se českoslovenští piloti museli z milovického letiště vystěhovat. Výcvikové středisko letectva bylo přeloženo do Brna a 47. průzkumný pluk do Pardubic. Odstěhovat se musely i rodiny vojáků z povolání.
Na letišti Boží Dar se na téměř 23 let usadilo velitelství 131. Novgorodské smíšené letecké divize a část jemu podřízených útvarů, které byly vybaveny stíhačkami, vrtulníky i dopravními stroji. Intenzivní letecký výcvik zde probíhal každý den do pozdních nočních hodin.
Pro potřeby sovětského letectva bylo letiště postupně zmodernizováno. Během 70. let vzniklo 44 mohutných železobetonových úkrytů pro letouny, tzv. „úlů“. Jeden z nich – „Hangár č. 12“ – byl v roce 2013 vyhlášen kulturní památkou. Současně byla vybudována další pojížděcí dráha na jižní straně letiště. V blízkosti letiště bylo uloženo 2500 tun munice. V lokalitě Na Vinici pak vznikl na sklonku 70. let sklad určený pro uložení jaderných leteckých pum.
Po odchodu Sovětské armády z Československa v roce 1991 převzala rozsáhlý areál milovického letiště čs. armáda. K obnově provozu již nedošlo. Místo toho zde probíhala sanace obrovských ekologických škod, které zde zanechala Sovětská armáda. Letiště Boží Dar bylo nakonec předáno do civilní správy. Většina budov a zařízení letiště byla v 90. letech zdevastována a následně odsouzena k demolici.
I když z Milovic odešla armáda, letiště Boží Dar nadále slouží pro rekreační i sportovní letce. Vlastníkem areálu letiště Boží Dar je Středočeský kraj, který několikrát proklamoval, že má s rozvojem této lokality do budoucna velké plány.
U příležitosti výročí 100 let letiště Boží Dar si Muzeum vojenského prostoru v Milovicích pro vás připravilo reprint historické pohlednice zdarma. Můžete si ji vyzvednout v Turistickém informačním centru Milovice, na adrese Náměstí 30. června 507, Milovice.
Budeme se těšit na vaši návštěvu.